Boosta vs. Annonsera – vad ska du egentligen satsa på?
Petronella Tips och guider 0 Comments
Boosta vs. Annonera?
Känner du att det där med annonsering är rena djungeln? Har du inte riktigt tid att sätta dig in i det helt och hållet? Eller har du kanske inte förstått vad som är skillnaden mellan att boosta eller annonsera? Här nedan kommer en förklaring av de olika begreppen, samt nybörjarknep för att sätta igång med annonseringen direkt!
Boosta befintliga inlägg
Bra när du vill nå ut ännu mer med dina organiska inlägg, eller hitta en ny/större målgrupp! Du ger ditt befintliga inlägg i flödet en liten ”boost”. Det går snabbt och smidigt att göra – endast några knapptryck. Perfekt första steg när du vill sätta igång med annonseringen.
Perfekt när du har mål som räckvidd, interaktioner eller profilbesök (Instagramprofil). Har du inte tid med både organiska inlägg och annonsering är det bättre att köra på boostning av dina befintliga inlägg. Då slår du två flugor i en smäll eftersom du använder ett befintligt inlägg som du redan skrivit.
Boostat inlägg på Facebook.
Boostat inlägg på Instagram.
Annonsera
En fristående annons, som inte kommer finnas i flödet efteråt. Den når endast ut till den valda målgruppen. Det finns mycket fler valmöjligheter med en annons, om du jämför med att boosta ett inlägg. Du kan bland annat välja mellan flera olika annonsmål, utseendet på annonsen, en eller flera länkar osv. Möjligheterna är oändliga helt enkelt.
Exempel på annonsmål: Räckvidd, interaktion, trafik, videovisningar eller konverteringar.
Annons på Facebook.
Annons på Instagram.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du välja?
Det finns inget självklart svar på den frågan. Det beror helt på omständigheterna. Till exempel hur mycket tid du har eller vad du vill ha för annonsmål. I bästa fall tycker jag det är toppen att använda de båda, fast på olika sätt. Här nedan kommer knep på hur du kan använda de olika ”annonssätten” på olika sätt:
När ska jag boosta?
Att boosta befintliga inlägg är ett bra sätt om du vill kicka igång trots att tiden inte riktigt finns där. Du når ut till en mycket större målgrupp (om du jämför med det organiska flödet) och använder innehåll som du redan innan har skapat! Tidseffektivt och smart. Jag tycket det är perfekt att göra det om du vill ha annonsmål som räckvidd eller interaktion.
Även fast annonsering i många fall är avgörande och att du faktiskt når ut till en mycket större målgrupp med hjälp av det, är det organiska flödet otroligt viktigt för algoritmen. Så sluta inte att uppdatera det organiska flödet och satsa på annonsering istället. Det kommer inte gynna dig. Inte heller om en person hittar ditt företag via en annons, klickar sig vidare till Instagram-profilen som i sin tur inte är uppdaterad. Det ger ett oproffsigt intryck.
Då är det bättre att lägga allt ditt krut på att skapa organiskt content och sedan boosta de inläggen för att nå ut!
När ska jag annonsera?
Att annonsera fungerar oavsett annonsmål – det går alltså att använda även när ditt mål är räckvidd och interaktion. Tänk bara på att annonsen inte kommer synas i flödet, den försvinner alltså när annonsen slutar gå och når endast ut till din valda målgrupp.
Jag gillar att använda annonseringen när jag exempelvis länkar till sajten. Antingen med en eller flera bilder och länkar. Perfekt om du jobbar med en webbshop och vill länka till olika produkter till exempel. Eller om du vill inspirera till olika recept. Annonseringen är också väldigt viktig om du har en webbshop och vill ha annonsmål: konvertering – det vill säga att någon slutför ett köp på din sajt.
Några avslutande ord
Avslutningsvis vill jag bara säga att det är svårt att komma med ett konkret svar på vad som ska göras för att lyckas bäst. Det beror helt på din målgrupp. Nyckeln i annonsering är att våga testa! Utvärdera och tänk om. Det är så du lär känna din målgrupp. Vi jobbar till exempel på helt olika sätt med våra olika annonskunder.
Men för att komma med någon form av slutsats – våga sätta igång med att boosta dina inlägg! Och se vilken skillnad det faktiskt ger jämfört med det organiska innehållet. Det är en alldeles utmärkt början. Efter det kan du utvärdera och se om du vill våga dig på annonsering. Hoppas att jag hjälpe dig bena ut skillnaden mellan att boosta vs. annonsera, samt att du vågar börja testa dig fram nu. Stort lycka till!
Läs mer om boosta vs. annonsera här!
Rörstrand fotografering – behind the scene
Gabriella Företagande och tips 0 Comments
Idag har vi ÄNTLIGEN kickat igång med ett nytt superroligt projekt tillsammans med Rörstrand! Vi har längtat efter att sätta igång sen förra året då vi fick reda på det haha. För er som följer oss på instagram, så vet ni att vi i vintras fotade bilder på Rörstrands Mon Amie-serie (de bilderna kommer ut i vår/sommar), och efter ett oerhört roligt första projekt ihop så pratades det om att fortsätta även 2022! Och idag kickade vi alltså igång andra projektet ihop, så fantastiskt roligt! Och denna gång är det den underbart vackra serien Swedish Grace 😍
Ni anar inte hur mycket fina grejer vi har på kontoret för detta projektet. SÅ magiskt fina produkter och porslinet är så roligt och jobba med. Jag har verkligen jobbat så hårt och kämpat i flera år i att få tag på en kund som producerar porslin. Och aldrig i min vildaste fantasi trodde jag att den första skulle bli Rörstrand själva. Holy moly, nyp mig i armen!!
De senaste fotograferingarna vi har gjort tillsammans med Rörstrand har varit så magiskt roliga att genomföra också. Vi har fått väldigt fria tyglar, vilket är bland det bästa (och även roligaste) när det kommer till denna typen av fotografering. Det ger utrymme för kreativitet och mod. Att våga prova sig fram för att få till den där perfekta bilden. Vi är SÅ taggade på att få fotografera resten av bilderna och bygga upp miljöerna vi tagit fram för detta projektet! Och som jag nämnt tidigare, så när man jobbar med att ta fram material till sociala medier så måste man vänta till kunden har postat bilderna på deras sociala plattformar innan vi kan posta någonting själva i våra kanaler. But we can’t WAIT to show you guys!!!
Det är också en SÅ himla rolig arbetsprocess när vi fotar denna typ av bilder också, miljöer i studion in my heart ❤️. Allt från att ta fram en moodboard med färger, tankar och receptideér till att fixa inköp, preppa, måla om väggen, laga mat, testa, göra om, testa igen, fota och leverera. Nej men det är SÅ KUL! Det är sånna här dagar man aldrig vill gå hem haha. Jag hade kunnat bara fota, fota och fota tills alla mina minneskort var fulla haha.
Om du tycker det vore roligt att läsa om vår arbetsprocess och hur det kan gå till, så kommentera gärna här nedan! Jag skriver gärna ett inlägg om hur vi går från skrivbordsidé till färdigt resultat 📸
Ha nu en fin kväll, ses på instagram stories imorgon! 📲
Då kan det säkert komma ut en och annan behind the scene från fotograferingen.
@_contently_
Söndagstankar
Gabriella Företagande och tips, Vardagstugget 0 Comments
Söndag morgon och jag har spenderat den med sovmorgon och njutit i soffan med gokaffe, frukost och favvoserien (kollar om Younger på C More för typ 3-4 gången 😅 Älskar den serien! Så mycket komedi, det utspelar sig i marknadsföringsbranschen, outfitsen är to die for – what’s not to like 😍).
Sen vi började jobba så har det varit många tankar som har flugit runt i huvudet på mig. Företagandet, familjelivet, driva eget, anställda, kunder, nya kunder, corona, framtiden osv. Väääldigt mycket tankar med andra ord.
Och samma mängd tankar har flugit runt kring min instagram och bloggen. Jag tycker det är väldigt roligt med bloggen (även fast jag har varit dålig på att uppdatera… Får tyvärr skylla på för lite tid, men allt är ju relativt). Men bloggen gör det möjligt att koppla ihop bilder och text på ett helt annat sätt än på instagram. Jag kan även skriva av mig i längre texter och få leka runt med det. Plus att bloggen är den plattformen som jag äger, helt själv. Ingen kan komma och ta bort den och jag har därmed en plattform som jag styr över helt själv. Ganska viktigt om man tänker på att jag är egenföretagare och inte kan förlita mig på om instagram blir uppköpt och kanske lägger ner. Då har allting man har byggt upp försvunnit, bara sådär.
Så, det är en del tankar som flyger runt haha. Men jag tror att jag ska göra det JAG känner är roligast och köra på det. Annars kommer det inte hålla i längden. Och jag vet att det är rörligt material som slår hårdast just nu, men om man kanske kan blanda det på något sätt. Att köra 1 YouTube-klipp i månaden, varannan månad och sedan köra lite blogginlägg mer kontinuerligt. Youtube tar SÅ mycket längre tid att göra än att ta några bilder och skriva ett blogginlägg. Plus att jag också brinner för att fota, det är det jag gillar allra mest. Klart filmning är roligt också, men det får jag lite utlopp för på stories på instagram. Fotografering är det jag älskar. Åh, det gör mig alldeles pirrig att tänka på, så det får nog bli såhär!
Hoppas ni kommer vilja följa med på detta, det kommer bli en ordentlig bergochdalbana vill jag lova haha.
Ska dricka upp det sista av mitt kaffe nu och sedan sätta mig och redigera det sista på YouTube-filmen. Hoppas kunna posta den imorgon, måndag! Woho 🥳 Sen ska jag bara ta det lugnt och förbereda för kommande vecka. Mycket skoj som händer nu! Kommer även spela min första seriematch i Padel i eftermiddag – DET blir spännande 😃
Hoppas ni har en fin söndag och njuter av det sista av helgen!
// Gabriella
First day back at the office
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
Första dagen tillbaka på kontoret igen, helt underbart! Det var riktigt pirrigt när dörren öppnades och inte bara en utan TVÅ glada brudar traskade in på kontoret! Känns lite overkligt att vi är 3 här på Contently nu. 3?! När vi sitter och jobbar så känns det mer som att vi är tre vänner som har möts upp för att jobba undan lite ihop – en fantastisk känsla! Åh jag tror verkligen detta kommer bli så bra!!
Vi började morgonen och arbetsåret 2022 med en mysfrukost i studion. Skönt med en mjukstart, prata av sig lite efter julledigheten och sen sätta igång med det som behövs göras. Det märktes att hjärnan var lite trögstartad efter några dagas ledighet, men det är okej. Känns bra att vi har några dagar jobb och sen lite helg igen, så man kan komma igång med hjärnverksamheten ordentligt haha.
Efter lite gött snack och god frukost så satte vi igång med att dela alla dokument, inlogg, uppdragsinformation osv med Elin, vår ny stjärna i teamet. Vi gjorde även nytt inlogg till Sprout, en egen mailadress och lite annat smått och gott man behöver för att kunna komma igång ordentligt.
Dessvärre blir dagarna inte så långa nu i och med corona. För att minska smittorisken för både Elin och Petronella så försöker vi undvika rusningstrafik i kollektivtrafiken. Så det blir tidiga mornar och relativt tidiga eftermiddagar hem till Göteborg med tåg/buss. Alla får ta sitt ansvar för både smittspridning och alla kämpar som jobbar inom sjukvården, plus att vi inte heller hade velat bli sängliggandes nu när vi precis ska kicka igång 2022.
Så imorgon blir det teams som gäller. Alla jobbar hemifrån och vi kör våra möten via teams medan vi gör det vi behöver göra. Vi brukar till och med ha på teams i bakgrunden och muta vår mic, så kan man ställa sin fråga eller fundering, bara ta en liten kafferast ihop. Ganska härligt också att ha lite sällskap i allt hemmajobb.
Denna och nästa vecka planeras det även för kommande fotograferingar som vi har i januari. Väldigt roliga fotograferingar som vi verkligen ser fram emot! Och ni kan såklart följa med på våra stories på instagram, men vi gör nog säkert någon typ av sammanfattning här om alla fotograferingar i slutet av januari.
Hoppas ni har en fin kväll allihopa! Nu kickar vi 2022’s ass 👏🏼
// Gabriella
Komposition: Hur komponerar man en bild?
Elin Rosqvist Tips och guider 0 Comments
En komposition innefattar hur bilden är sammansatt, dvs. hur man har byggt upp bilden. Kompositionen inkluderar både färger, texturer, punkter, linjer etc. och genom att medvetet komponera sin bild kan det ge ett betydligt bättre resultat, då detta förstärker innehållet i bilden.
Några av de sakerna som är väsentliga att ta med sig när man komponera en bild är djup, harmoni, färg och material. Här nedan följer en mer ingående förklaring till hur man kan tänka kring detta:
Komposition – harmoni:
Genom att placera huvudmotivet i mitten på bilden skapas ett intryck av harmoni. Ett annat sätt man kan jobba med kompositionen för att skapa harmoni är de horisontella linjerna. Med detta sagt ska man helst undvika att centrera allt innehåll i mitten för det leder oftast till att bilden känns väldigt monoton. Men att utgå ifrån att huvudmotivet är centrerat och sedan jobba vidare med linjer skapas ett bättre helhetsintryck. Huvudmotivet behöver generellt sett inte vara centrerat heller. Men då är det viktigt att jobba med enhetliga linjerna för att skapa harmoni istället.
Exempel 1. På denna bilden är huvudmotivet inte lika tydligt då samtliga skålar ser ungefär likadana ut. Men trots detta dras vår blick till mitten i alla fall. Så med detta exemplet vill jag visa att man kan jobba med kompositionen var det gäller harmoni på olika sätt. Och anledningen till att harmonin skapas i denna bilden är för att alla skålar ser likadana ut och färgerna vävs samman på ett sätt som gör att ingen av skålarna sticker ut. Detta gör att bilden blir enhetlig.
Hade jag istället haft någon annan topping eller bytt ut några av skålarna hade bilden inte alls skapat samma harmoniska känsla. Utan det hade känts mer rörigt och blicken hade inte fallit lika naturligt till mitten av bilden som den gör nu. Utan då hade jag istället fått komponera bilden med ett mer tydligt huvudmotiv i mitten. Och sen att den andra rekvisitan enbart fått sticka fram lite diskret från sidorna.
Komposition – djup:
För att skapa djup i en bild kan man använda parallella linjer som leder in till mitten. Eller jobba med att bygga upp bilden i tre olika steg: förgrund, mellanparti och bakgrund. Oavsett hur man väljer att jobba med kompositionen för att skapa djup i bilden är utgångspunkten alltid huvudmotivet. Det är till huvudmotivet man vill att betraktaren ska söka sig direkt när man ser bilden.
Exempel 2. Här har jag till exempel skapat en komposition i de tre olika stegen. I förgrunden har jag lagt gröna blad som sticker fram och fortsätter upp till mitt huvudmotiv. Mellanpartiet består av huvudmotivet (dit jag vill att betraktarens blick ska dras). Och i bakgrunden anar man strukturen på stenskivan som jag har som bakgrund mer än vad man gör på resten av bilden. Genom att jobba med de tre olika steg på detta sätt blir huvudmotivet väldigt tydligt. Och betraktarens blick faller naturligt på det motivet vi vill att den ska göra.
Komposition – färg:
Det som är viktigt att tänka på när man komponerar en bild är att inte blanda för många olika färger. Utan det leder oftast till att oro skapas och bilden känns rörig. Så det bästa är att utgå ifrån ditt huvudmotiv och låta den andra rekvisitan runtomkring motivet går i samma eller liknande färgskala. Detta gör att fokus ligger på huvudmotivet och bilden känns mer enhetlig och stillsam.
Exempel 3. Här har jag valt att använda en ljus färg på tallriken i mitten (huvudmotivet) när jag har komponerat den här bilden för att blicken ska dras dit direkt. Och i och med att de andra färgerna på porslinet runtomkring samt bakgrunden är mörkare gör det att den vita tallriken “poppar” mer. Vidare har jag även i kompositionen jobbat med mycket grönt i rekvisitan för att det ska vara enhetligt och färgen på porslinet går ihop på båda sidorna om huvudmotivet. Och även om det inte är exakt samma färger i tomat- & mozzarella salladen som i potatissalladen är det ingen färg som poppar mer än någon annan. Utan det blir ett enhetligt intryck på grund utav det gröna som blir den gemensamma nämnaren i all rekvisita.
Komposition – material/textur:
En annan viktig sak att reflektera över i kompositionen är vilka material du vill använda när du komponera bilden. På samma sätt som med färgerna är det viktigt att inte blanda för mycket olika material. Utan även här är det viktigt att tänka på att skapa ett harmoniskt intryck med material och texturer som samspelar och gå ihop på ett fint sätt.
Exempel 4. Här har jag använt både en stenskiva och en linneduk som bakgrund när jag har komponerat bilden. Trots att detta är två helt olika material blir helhetsintrycket inte särskilt rörigt. På grund utav att färgen går i samma färgskala på både stenskivan och linneduken. Hade jag däremot haft två helt skilda färger på dessa istället, hade det tagit fokus i från huvudmotivet.