Hashtags – förlänger ditt inläggs livslängd
Gabriella Tips och guider 0 Comments
Okej, en gång för alla; Hashtags förlänger ditt inläggs livslängd. Så är det bara. Jag har hört det senaste året att hashtags inte är något att använda sig av, att det ger ingenting och att algoritmen till och med visar ditt inlägg mindre. Detta tycker jag inte alls stämmer.
Jag tycker snarare att hashtags får mina inlägg att spridas mer. Fler konton nås och den blir sökbar jämfört om man inte använder sig av hashtags. Jag ska förklara hur jag tänker och mina bästa tips för att använda rätt hashtags och på så vis få bättre spridning av ditt inlägg!
Hur fungerar hashtags egentligen?
Först och främst tänkte jag gå igenom idén med hur hashtags fungerar. Hashtagen ser ut såhär # och följs med ett ord eller några ord utan mellanrum (skriver man med bindesträck – eller punkt . så delar hashtagen på sig och ordet/orden fram till bindesträcket eller punkten ör det som blir själva hashtagen, resten blir bara ord.
Hashtagen i sin tur blir klickbar och man kommer vidare till en sida där man kan se andra inlägg som har samma hashtags. Vilket gör ditt inlägg sökbart om du använder rätt hashtags. Låt mig ta det igen: Vilket gör ditt inlägg sökbart om du använder rätt hashtags. Om du inte använder hashtags på dina bilder, hur ska någon annan kunna hitta dina bilder igen om du inte är sökbar på något sätt? Ända sättet för dem att upptäcka/hitta ditt inlägg är om algoritmen visar det i Upptäck-fliken eller om de skulle aktivt skriva in ditt kontonamn. Vilket, let’s face it, troligtvis är en väldigt liten chans att de skulle göra – eller hur?
Använd de bästa hashtagsen
Jag har tagit fram ett exempel av egen erfarenhet när det kommer till hashtags. Ser vi på bilderna här över så är det ett inlägg jag gjorde för någon vecka sedan där jag postade relevanta hashtags till min bild och text. Hashtags där jag helt enkelt ville att mitt inlägg skulle bli sökbart på.
Det tänkte jag på när jag valde mina hashtags:
Vad finns på bilden?
Vad förmedlar bilden? Känsla, speciell händelse osv
Vad handlar texten om?
Vad använder andra liknande konton för hashtags?
Använd olika storlekar på hashtagsen.
Vad ser man på bilden?
Instagram är från början, och är än idag, en app för bilder. Många använder instagram för att bli inspirerade, hitta fina bilder och (nu på senare tid) även läsa längre texter om olika saker. Allt från personlig utveckling, personliga berättelser och upplevelser till tips om diverse saker osv. Så för att kunna bli hittad av din målgrupp, oavsett vad det är för någon, så måste du kunna bli hittad på något sätt.
Så enklaste sättet att hitta rätt hashtags för just ditt inlägg är att kolla på din bild du postar. Vad finns på den? Vad handlar den om? Om vi tar bilden här över som ett exempel så kan man tolka den på olika sätt, antingen som en härlig jobbmiljö att sitta i. Så hashtags som #hemmajobb eller #konferens är ganska bra hashtags beroende på vad vi vill att bilden ska kopplas ihop med.
Vad förmedlar bilden?
När man tittar på din bild, vad förmedlar den då? Är du t ex en fotograf som fotar familjer kanske man kan använda hashtags som beskriver bakgrunden i bilderna. Tar du bilder i skogen kanske man ska använda #skogsfotografering eller bara #skogen.
Är du istället en inredningsstylist och postar en bild på en soffgrupp, kanske #fridfullt kan passa bra för att förmedla känslan som bilden har (eller den målgruppen ni vill nå ut till).
Bra att tänka på: använd svenska hashtags också, för att inte bara konkurrera med andra konton utomlands.
Här ser ni vilken skillnad det gör att använda hashtags på dina inlägg. Detta är statistiken på inlägget som jag tagit skärmdump och lagt in lite högre upp på sidan.
Vad handlar texten om?
Skriver du om personliga upplevelser, en erfarenhet, en speciell händelse eller om din dag. Lägg till några hashtags om vad texten handlar om. Skriver jag ett inlägg om vilken bra dag jag har haft med mina kollegor och hur tacksam jag är över att ha dem, så kanske #anställda eller #drivaeget kan vara bra hashtags att använda (eftersom jag vill att andra människor som driver eget eller har egna anställda ska hitta mina inlägg).
Vad använder andra liknande konton för hashtags?
Kika runt på de kontona du följer och de kontona som har liknande nisch som dig, vad använder de för hashtags på sina inlägg? Är det några du hade kunnat använda dig av? Det är det bästa sättet att få bra spridning tycker jag, samt att man får inspiration till nya hashtags. Hashtags som du kanske aldrig använt tidigare – score!
Använd olika storlekar på hashtagsen.
Ett oerhört viktig grej att kolla på när du använder hashtags är att se storleken på dem. Har de flera miljoner inlägg så kanske det inte är bästa hashtagen att använda. För du kommer komma ganska långt ner i det flödet ganska snabbt, då det är många som använder det. Men och andra sidan. Du kan få ganska många views från konton som är där inne just då när du postar, då det är många som följer och kanske är inne på just den hashtag-sidan.
Men en bra guide att förhålla sig till är att använda några olika storlekar på hashtags.
Några mellan 100-5 000
Några mellan 5 000-10 000
Några mellan 10 000 – 100 000
Några mellan 100 000 – 1 miljon
Ett fåtal med fler än 1 miljon
Och antalet hashtags är olika. Jag kör på 10-20 st, medan vissa kör några stycken. Jag tror att 30 st är max per post, men är inte helt säker. Det bästa är dock att använda relevanta hashtags än att bara ordbajsa. Jag vet inte om detta stämmer, men jag har hört att algoritmen känner av om du använder exakt samma varje gång. Men detta vet jag inte om det stämmer eller ej. Men jag försöker variera mina hashtags för varje inlägg, även om vissa hashtags används varje gång.
Och mitt sista tips: prova dig fram!
Prova några olika hashtags, gick det bra? Prova byta ut några, lägg till några osv. Jag har gjort en anteckning i telefonen med olika hashtags beroende på vad min text handlar om eller vad jag har valt ut för bild. Gör ett race och kolla vad andra liknande konton använder, skriv ner och börja använda! Ett bra sätt att prova nya och man behöver inte skriva alla manuellt varje gång man gör ett inlägg (eller ha alla i huvudet haha).
LYCKA TILL!
// Gabriella
Bloggens come back?
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
God morgon på er! Skriver från morgonsoffan där jag precis har druckit upp mitt morgonkaffe. Älskar långa och lugna frukostar framför TVn på helgerna! Inget att stressa iväg till eller massa måsten och borden. Bara lugn och ro, underbart!
Även denna vecka har bara sprungit förbi, förstår inte hur tiden kan gå så fort. Det är måndag och sen är det fredag helt plötsligt haha. Mycket spännande saker som har hänt under veckan och då brukar tiden gå ganska fort.
Det har hänt mycket intressanta grejer i Instagram-världen under veckan också. Saker som jag är oerhört spänd på att se hur de kommer utveckla sig. Bland annat saker som att algoritmen har ändrat sig. Jag vet, den ändrar sig hela tiden vilket också kan vara bra såklart. Men som många säkert vet så har Instagram tagit mycket från appen TikTok då den plattformen bara växer och växer. Så för att försöka locka folk till instagram så försöker de göra liknande saker så målgruppen på TikTok ska vilja vara på instagram istället. Det var bland annat därför Reels-funktionen lanserades.
Instagram algoritmen rekommenderar mer och mer videos
Och eftersom TikTok är en videoplattform så vill instagram gå mer och mer mot videoformat också. Vilket betyder att alla video-inlägg pushas och går bättre än ”vanliga” bildinlägg. Algoritmen har också ändrats på det sättet att man får rekommendationer på inlägg hem-sidan (sidan som öppnar sig när man öppnar insagram-appen), istället för att visa inlägg från konton som man aktivt valt att följa. Och det är här jag tycker det har blivit lite dumt tycker jag.
För många av inläggen (om inte alla) jag rekommenderas ger mig inget värde what so ever. Medan de konton jag faktiskt valt att följa ger mig någon typ av mervärde. Antingen att jag känner personen som driver kontot och det är roligt att se vad de gör och skriver om eller att jag inspireras av ett konto, personen, inläggen, bilderna osv. Men det får jag alltså mindre och mindre av i mitt hem-läge i appen pga den nya rekommendationen.
Jag har läst andras tankar kring detta, t ex Elin Kero och Elin Häggberg, så har jag börjat fundera över mitt eget scrollande. Och jag har faktiskt känt att instagram inte har varit lika givande för mig som det har varit tidigare. Don’t get me wrong. Jag älskar verkligen instagram och allt vad det innebär med nätverkande, det sociala och allt peppande. Men just hemflödet som brukar inspirera mig är inte alls på samma nivå som tidigare, vilket är väldigt tråkigt.
Och i och med detta så har såklart kontons räckvidd slått i botten. Man når inte ut alls i samma utsträckning med sina inlägg man inte har en viral film som på det sättet rekommenderas vidare. Jag såg även på Elin Keros instagram att instagram stories också ändras med de nya algoritmen. Klickar du dig in på stories så visar instagram bara några utvalda stories från det kontot och sen får man aktivt trycka på ”visa alla” för att se från början eller se alla stories från kontot. Vilket också är väldigt konstigt enligt min mening. Varför skulle jag vilja se bara någon stories hit och dit som inte är i kronologisk ordning? (se bild nedanför)
Bildformaten kommer ändras från 4:5 till 9:16
Och ytterligare en ändring som instagram kikar på är att ta bort bildformatet 4:5 som är nu och göra om det till 9:16 (alltså det formatet som täcker hela skärmen i stående format). No Big deal tänker man kanske. Man tänker kanske till och med att det är bra för då får vi mer plats för bilden. Ja, så kan man tänka men det ska smackas på profilbild och kontonamn högst upp PÅ bilden. Längst ner på bilden ska även kommentarsknapp, gilla-knapp och början av texten man har skrivit ta plats. Och för er som har läser texter på reels-filmerna vet att det är lite svårt att läsa ibland då det är genomskinlig bakgrund och inte vit som på vanliga inlägg. Vilket gör att texterna man skriver blir svårlästa och därmed inte lika attraktiva för följaren att läsa.
Så med allt det nya som instagram håller på att testa nu så går debatten om bloggandet igen. Jag har läst flera influensers och personer som inte vågar lägga hela sitt företag på instagram när de ändrar och gör det konstant svårare för dem att nå ut. Samtidigt som många influenser har följare som följer dem för sina texter, vilket också kommer bli svårare att nå ut med om de väljer att göra om inläggen från 4:5 till 9:16. Så jag förstår fullt ut om de funderar på att gå tillbaka till bloggandet igen. För den plattformen äger dem helt själva och ingen annan kan komma och bestämma hur eller vad som ska göras där.
Vad tror ni? Tror ni att det är bloggens come back? Jag tror absolut att bloggandet kommer komma tillbaka i större utsträckning. Och jag hoppas lite på det också. Jag gillar skrivandet, texterna men framför allt bilderna med texterna. Att få följa med i någons tankar, personliga tankar och få se bilder från deras dagar. Det har jag saknat lite.
Men vi får väl se vad som händer! Spännande är det i alla fall. Och oavsett vad instagram väljer att göra så tror jag att man kommer att vänja sig som användare, både den som konsumerar inläggen men även de som producerar dem.
Detta blev aningen längre än jag hade tänkt mig haha. Nu ska jag göra mig iordning för lördagslunch med familjen. Trevlig lördag allihopa! ❤️
// Gabriella
Annonsguide: Så lyckas du med annonseringen i Ads Manager
Petronella Tips och guider 0 Comments
Annonsera i Facebook Ads Manager – Vad är skillnaden mellan Kampanj, AdSet och Annons?
Att annonsera i Facebook Ads Manager kan kännas krångligt om du inte är van vid programmet. Men det är faktiskt mycket enklare än du tror. Här nedan kommer en enkel annonsguide som du kan följa för att få förståelse för Ads Manager. Vi kommer bena ut de olika annonsstegen: Kampanj, AdSet och Annons. Hoppas den kommer till nytta!
Kampanj
När du är inne på Facebook Ads Manager och klickar på ”skapa” kommer du först till steget ”Kampanj”. Här anger du själva målet med hela kampanjen*. Det kan bland annat vara räckvidd, interaktioner, videovisningar eller konverteringar.
* Vad innebär kampanj? Det är själva samlingsbegreppet för din annons/dina annonser. Du kan skapa flera olika annonser under en och samma kampanj. Du kan även skapa endast en annons – men den måste ändå innehålla de tre stegen – kampanj, adset, annons.
Du anger också vilken budget du vill lägga på kampanjen. Där får du valet ”daglig budget” eller ”livstid” – välj livstid! Det betyder att summan du väljer inte kan överskridas. Facebook kommer då fördela den budgeten du valt över hela annonsperioden.
AdSet
Nästa steg är AdSet. Där bestämmer du start- och slutdatum, målgrupp och vilka placeringar annonsen ska ha. Målgrupp är något du får testa dig fram för att hitta rätt. Ibland fungerar en bredare målgrupp bättre, och ibland är en smal målgrupp det bästa alternativet. Vilka vill du nå ut till? Funder och välj geografiskt, ålder och vilka intressen din målgrupp bör ha. Du kan också välja att utesluta ett visst intresse. Exempelvis kött om du jobbar med en vegetariskt produkt. Det finns som sagt inga rätt eller fel här – alla målgrupper är olika och du måste helt enkelt testa dig fram för att hitta rätt.
När du väljer placeringar kan du välja ”automatiska placeringar” eller ”manuella placeringar”. Facebook rekommenderar automatiska placeringar, men vi tycker det är bättre att välja placeringarna manuellt. En annons i flödet, respektive i stories ser så annorlunda ut och det är mycket snyggare att anpassa annonserna utefter placering. Vill du köra samma annons överallt, men anpassa den kan du därför göra två olika AdSets – en för stories och en för flödet.
Tips! Har du olika AdSets under en och samma kampanj kan du även begränsa budgeten här. Du kan alltså välja ett hösta eller lägsta belopp (av den totala budgeten) som får spenderas för just denna AdSet. Det är ett bra alternativ om du vill ha lite mer kontroll över hur budgeten fördelas.
Annons
Annons är det sista steget. Det är det lite mer visuella, där du bestämmer hur själva annonsen ska utformas. Du bestämmer om du vill köra på bild/bilder eller rörligt, val av copy, samt lägger in eventuella länkar.
Ska du exempelvis visa upp olika produkter på din webbshop, eller inspirera till olika recept passar en carousel-annons utmärkt. Då kan du lägga upp bilder på varje produkt/recept, samt länka till respektive sida. Rörligt material brukar också fungera väldigt bra. Det gör ofta att målgruppen hajar till, blir intresserade och vill veta mer (video säger ofta mer än en bild). Men detta är som sagt väldigt individuellt. Just din målgrupp kanske hellre föredrar inspirerande bilder. Testa dig fram!
Till höger på skärmen får du en förhandsvisning om hur annonsen kommer se ut. Ändra om det är något du tycker ser konstigt ut, eller om du behöver formulera om texten.
Men sen då?
Ja, det var det praktiska. Sedan gäller det bara att skapa en eller flera bra målgrupper, skriva en kick-ass copy och välja bra bilder/rörligt material. Och det är väl egentligen det svåra, haha. Men innan du kan starta med det behöver du en bra grund att stå på. Och framförallt en förståelse på vad du gör och varför. Lycka till med Ads Manager nu!
Vad tyckte du om denna Annonsguide? Känns det lite enklare att sätta igång nu? Det hoppas vi på i alla fall.
Vill du läsa ännu mer om annonseringen i Ads Manager? Facebook har också guider. Du hittar dem nedan:
Såhär skapar du en Kampanj!
Såhär skapar du en AdSet!
Såhär skapar du en Annons!
London – here I come again
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
I skrivande stund sitter jag nu på Landvetter flygplats och kollar ut över landningsbanan. Herregud, kommer inte ihåg när jag var här senast! Första gången jag reser sen Covid entered our lives och det känns UNDERBART! Åh vad jag har saknat detta! Äventyret, utmaningarna, att bara få prata på ett annat språk, se andra kulturer, mötet med andra människor – jag ÄLSKAR det.
Imorgon, måndag, är alltså dagen som egentligen ”gäller” så att säga. Det är då jag ska fota och filma Picadelis VD på en mässa i London. Och jag är SÅÅÅ peppad!! Som sagt, jag har saknat detta så mycket! Har faktiskt gjort liknande grejer tidigare tillsammans med Greenfood och Picadeli. Både i London, Berlin men också i Madrid (pre covid så att säga). Och det är något som jag aldrig i min vildaste fantasi trodde jag skulle få göra när jag startade min firma för snart 4 år sedan!
Från jobbet i London 2019.
Här är två bilder på den första resan jag gjorde, till Berlin. Herregud vad nervös jag var för denna fotograferingen/filmningen. Det var min första och jag vet att jag var iväg och införskaffade mig min första mic för detta uppdraget. HELT ny i den världen med audio, massa nya grejer att ta till sig och lära sig vill jag lova 😂 Men oj vad jag lärde mig också!!
Förutom att jag lärde mig mycket och har med mig det som en fantastisk upplevelse så lyckades jag få en så fruktansvärd nackspärr att jag knappt kunde röra mig utan att gråta. Jag sov ingenting på natten och grät mig själv till sömns, haha. Så kanske inte helt optimalt när man man bar på 29458 grejer som dessutom skulle fram och tillbaka via tåg och till fots. Men jag gjorde det haha!
Sen, drygt ett halvår senare, fick jag förfrågan om att hänga på ytterligare en mässa fast denna gång i London. Och klart jag inte är den som säger nej! Dessutom hade jag ju gjort det en gång (och de var uppenbarligen nöjda då de frågade mig igen) plus att denna gång hade jag bättre förutsättningar då jag inte hade nackspärr som höll mig tillbaka 😂
Sagt och gjort så följde jag med och hängde med underbara Picadeli-kollegor och fotade och filmade även denna gång deras VD när han hade sitt tal. Oerhört häftigt och jag har SÅ mycket minnen kvar från denna resa. Gud jag är så lyckligt lottad som har så fina människor runt mig 🥺
Bara en dryg månad efter London så fick jag ytterligare en förfrågan om att åka till Madrid och filma och fota. Och jag blev såklart suuuperglad! Jag hade aldrig varit i Spanien innan dess så det var fantastiskt roligt. Sambon och jag tog dessutom denna möjlighet och passade på att se det som lite semester, så han följde med mig och fick hjälpa mig lite på plats 😍 Sån lyx!
Vi hade också turen (tycker jag haha) att det var premiär för juldekorationerna i Madrid JUST dagen vi kom dit! Hur tur?! Helt magiskt, så vi gick runt i hela Madrid och bara kollade på all fantastisk julbelysning runt om i staden! 😍
Blev en och annan sangria när vi var där också 😉
Kul att gå igenom gamla minnen och bilder såhär! Men nu måste jag springa, de börjar boarda planet nu.
Hoppas ni har en fin söndag 😍
Återhämtningsdag
Gabriella Vardagstugget 0 Comments
Underbara soliga tisdag! Tog mig en 10-minutrar med kameran och slängde fram lite snacks på vårt nya tillskott i dukfamiljen på Contently 💛🧡 Är helt käääär i den! Kommer användas flitigt i sommar vill jag lova. Duken är i bomull också vilket gör den perfekt att ta med om man ska ha picknick på klipporna eller likande o sommar. Sånt gillar man, att kunna ha många olika användningsområden på saker och ting. 👌🏼
Idag har jag haft en riktig Bella-dag. Behövde verkligen det. Komma ner i varv och inte stressa runt till olika ställen, fram och tillbaka, hit och dit. Inte kolla mailen var 3:e minut och tro att jag måste svara inom 5 minuter när någon mailar mig haha. Hörde på en podd att när man är stressad så gör man saker som man TROR är produktivt när det egentligen inte alls är det. Att man får sin hjärna att tro att om man gör många små saker än en stor sak, så är det mycket mer produktivt. Såklart beror det på vad man har för mål, men troligtvis har du inte som långsiktigt mål att släcka bränder hela dagarna, uppdatera din mail 10 ggr per 15 min och svara på onödiga mail. När jag hörde detta skrattade jag av igenkänning! Galet hur hjärnan lurar en så. Att ge snabb belöning genom att göra skitsaker än att göra det som faktiskt var aktuellt. Snacka om att man måste vara smartare än sina känslor.
Nå väl. Tur jag har skrivit ner mitt mål för 2022 (att stressa mindre än 2021), så jag kunde påminna mig själv om det idag. Har fått tips om, när jag stressar upp mig själv, att göra saker och ting mycket långsammare. Jag går långsammare, rör mig långsammare, andas långsammare, dricker vatten långsammare… ja ni fattar. Och det hjälper väldigt mycket faktiskt! Jag brukar också (nu har jag varit dålig på det tyvärr) ha en 15 min stretch innan jag lägger mig på kvällen. Och det är typ den bästa stunden på hela dagen. Är så lugn och nere i varv efter de 15 minutrarna. Måste komma igång med det ordentligt nu. Kommer bli denna veckan, det bestämmer jag här och nu!
Och på tal om att stressa ner så ska jag nu göra lite mat, varva ner i soffan och kanske försöka få med min sambo att ta ett kvällsdopp i havet. Perfekt uppladdning inför morgondagens stora fotografering vi har med en nygammal kund! Häng med på stories imorgon, kommer bli en kul fotografering 😍
Hoppas ni har en grym kväll!
// Gabriella