Tips: UTM-tagga dina länkar
UTM-tagga dina länkar för att enkelt kunna analysera dina kampanjer. Vilken del av kampanjen går bäst? Är det bättre att använda mailutskick eller annonser på Facebook? Här kommer en förklaring på vad UTM-taggning är, varför det är viktigt och hur du gör det!
Var är UTM-taggning?
Du gör om URL:en med hjälp av olika parametrar för att kunna spåra exakt varifrån dina besökare kommer ifrån. UTM-taggar du inte din länk ser du vilken sida de kommer ifrån, till exempel Facebook. Genom att UTM-tagga länken ser du mer specifikt var på Facebook de kommer ifrån. Till exempel via annonsen, eller ditt senaste organiska inlägg.
Varför är det bra att UTM-tagga dina länkar?
För att få ännu mer värdefull statistik om din målgrupp! Du lär känna dem bättre och får med hjälp av mer data ännu bättre koll på vad de gillar och inte. Med hjälp av UTM-taggningen kan du även jämföra de olika delarna av kampanjen med varandra. Gick länken bäst i det organiska inlägget eller på det sponsrade inlägget? Det går även att jämföra olika copy, bilder eller upplägg? Du kanske vill göra två olika nyhetsbrev med samma budskap och se vad som går hem hos din målgrupp? Då är det bara att UTM-tagga och sedan jämföra det i Google Analytics.
Hur UTM-taggar du dina länkar?
Det enklaste sättet är att använda dig av Googles Campaign URL Builder – klicka här! Sedan fyller du i steg för steg i mallen. Här nedan kommer en förklaring i vad alla fält betyder. Såhär ser verktyget ut:
Vad betyder de olika fälten?
Website URL = här klistrar du in den URL du vill använda dig av. Till exempel blogginlägget du vill skicka dem till eller relevant landningssida på sajten.
Campaign Source = detta är var användaren kommer ifrån. Det vill säga vilken sida du kommer använda länken på. Det kan till exempel vara från Facebook eller Google.
Campaign Medium = detta är hur trafiken nått sidan. Det vill säga vad det är för trafik det handlar om. “Social organic” om det till exempel kommer från ett organiskt facebook-inlägg eller “social paid” om det kommer från en annons på sociala medier.
Campaign Term = denna används inte alltid. Endast om du UTM-taggar sökordsannonser. I så fall fylle du i sökordet här!
Campaign Name = vad är detta för kampanj? Genom att fylla i fältet kan du särskilja de olika kampanjerna fast de har samma källa och medium. Här kan du till exempel fylla i “sommarrea-v.22” – då vet du exakt vilken kampanj det handlar om.
Campaign Content = detta fält används om du ska jämföra olika annonser med varandra (som har samma landningssida). Alltså om du gör två olika annonser som har samma mål, men du vill jämföra dem med varandra för att kunna se vilken som går bäst. Du kanske vill formulera dig på olika sätt, använda olika bilder eller ha olika upplägg för att se vad som passar din målgrupp.
När du fyllt i mallen är det bara att kopiera den nya URL:en och använda den istället för den ursprungliga URL:en du tänkte använda som länk. Du går sedan in och läser av statistiken i Google Analytics. Du hittar statistiken under förvärv -> kampanjer.
Tre extra tips innan du sätter igång:
1. Du behöver inte fylla i alla fälten. Är något fält inte relevant för dig, så hoppa över det bara.
2. Tänk på att inte använda mellanslag i fälten – det kommer inte fungera. Använd istället – eller _ om fältet innehåller fler än ett ord.
3. Använd endast små bokstäver. Verktyget är otroligt känsligt och kommer urskilja stora och små bokstäver (och dela upp det i olika mappar i Analytics). Det är därför skönt att alltid använda små bokstäver – för att det inte ska uppstå några problem.
Lycka till med UTM-taggningen nu!
Har du några frågor eller vill bolla dina idéer tillsammans med oss?