Boosta vs. Annonsera – vad ska du egentligen satsa på?
Boosta vs. Annonera?
Känner du att det där med annonsering är rena djungeln? Har du inte riktigt tid att sätta dig in i det helt och hållet? Eller har du kanske inte förstått vad som är skillnaden mellan att boosta eller annonsera? Här nedan kommer en förklaring av de olika begreppen, samt nybörjarknep för att sätta igång med annonseringen direkt!
Boosta befintliga inlägg
Bra när du vill nå ut ännu mer med dina organiska inlägg, eller hitta en ny/större målgrupp! Du ger ditt befintliga inlägg i flödet en liten ”boost”. Det går snabbt och smidigt att göra – endast några knapptryck. Perfekt första steg när du vill sätta igång med annonseringen.
Perfekt när du har mål som räckvidd, interaktioner eller profilbesök (Instagramprofil). Har du inte tid med både organiska inlägg och annonsering är det bättre att köra på boostning av dina befintliga inlägg. Då slår du två flugor i en smäll eftersom du använder ett befintligt inlägg som du redan skrivit.
Boostat inlägg på Facebook.
Boostat inlägg på Instagram.
Annonsera
En fristående annons, som inte kommer finnas i flödet efteråt. Den når endast ut till den valda målgruppen. Det finns mycket fler valmöjligheter med en annons, om du jämför med att boosta ett inlägg. Du kan bland annat välja mellan flera olika annonsmål, utseendet på annonsen, en eller flera länkar osv. Möjligheterna är oändliga helt enkelt.
Exempel på annonsmål: Räckvidd, interaktion, trafik, videovisningar eller konverteringar.
Annons på Facebook.
Annons på Instagram.
Boosta vs. Annonsera – vad ska du välja?
Det finns inget självklart svar på den frågan. Det beror helt på omständigheterna. Till exempel hur mycket tid du har eller vad du vill ha för annonsmål. I bästa fall tycker jag det är toppen att använda de båda, fast på olika sätt. Här nedan kommer knep på hur du kan använda de olika ”annonssätten” på olika sätt:
När ska jag boosta?
Att boosta befintliga inlägg är ett bra sätt om du vill kicka igång trots att tiden inte riktigt finns där. Du når ut till en mycket större målgrupp (om du jämför med det organiska flödet) och använder innehåll som du redan innan har skapat! Tidseffektivt och smart. Jag tycket det är perfekt att göra det om du vill ha annonsmål som räckvidd eller interaktion.
Även fast annonsering i många fall är avgörande och att du faktiskt når ut till en mycket större målgrupp med hjälp av det, är det organiska flödet otroligt viktigt för algoritmen. Så sluta inte att uppdatera det organiska flödet och satsa på annonsering istället. Det kommer inte gynna dig. Inte heller om en person hittar ditt företag via en annons, klickar sig vidare till Instagram-profilen som i sin tur inte är uppdaterad. Det ger ett oproffsigt intryck.
Då är det bättre att lägga allt ditt krut på att skapa organiskt content och sedan boosta de inläggen för att nå ut!
När ska jag annonsera?
Att annonsera fungerar oavsett annonsmål – det går alltså att använda även när ditt mål är räckvidd och interaktion. Tänk bara på att annonsen inte kommer synas i flödet, den försvinner alltså när annonsen slutar gå och når endast ut till din valda målgrupp.
Jag gillar att använda annonseringen när jag exempelvis länkar till sajten. Antingen med en eller flera bilder och länkar. Perfekt om du jobbar med en webbshop och vill länka till olika produkter till exempel. Eller om du vill inspirera till olika recept. Annonseringen är också väldigt viktig om du har en webbshop och vill ha annonsmål: konvertering – det vill säga att någon slutför ett köp på din sajt.
Några avslutande ord
Avslutningsvis vill jag bara säga att det är svårt att komma med ett konkret svar på vad som ska göras för att lyckas bäst. Det beror helt på din målgrupp. Nyckeln i annonsering är att våga testa! Utvärdera och tänk om. Det är så du lär känna din målgrupp. Vi jobbar till exempel på helt olika sätt med våra olika annonskunder.
Men för att komma med någon form av slutsats – våga sätta igång med att boosta dina inlägg! Och se vilken skillnad det faktiskt ger jämfört med det organiska innehållet. Det är en alldeles utmärkt början. Efter det kan du utvärdera och se om du vill våga dig på annonsering. Hoppas att jag hjälpe dig bena ut skillnaden mellan att boosta vs. annonsera, samt att du vågar börja testa dig fram nu. Stort lycka till!
Läs mer om boosta vs. annonsera här!