Annonsguide: Så lyckas du med annonseringen i Ads Manager
Annonsera i Facebook Ads Manager – Vad är skillnaden mellan Kampanj, AdSet och Annons?
Att annonsera i Facebook Ads Manager kan kännas krångligt om du inte är van vid programmet. Men det är faktiskt mycket enklare än du tror. Här nedan kommer en enkel annonsguide som du kan följa för att få förståelse för Ads Manager. Vi kommer bena ut de olika annonsstegen: Kampanj, AdSet och Annons. Hoppas den kommer till nytta!
Kampanj
När du är inne på Facebook Ads Manager och klickar på ”skapa” kommer du först till steget ”Kampanj”. Här anger du själva målet med hela kampanjen*. Det kan bland annat vara räckvidd, interaktioner, videovisningar eller konverteringar.
* Vad innebär kampanj? Det är själva samlingsbegreppet för din annons/dina annonser. Du kan skapa flera olika annonser under en och samma kampanj. Du kan även skapa endast en annons – men den måste ändå innehålla de tre stegen – kampanj, adset, annons.
Du anger också vilken budget du vill lägga på kampanjen. Där får du valet ”daglig budget” eller ”livstid” – välj livstid! Det betyder att summan du väljer inte kan överskridas. Facebook kommer då fördela den budgeten du valt över hela annonsperioden.
AdSet
Nästa steg är AdSet. Där bestämmer du start- och slutdatum, målgrupp och vilka placeringar annonsen ska ha. Målgrupp är något du får testa dig fram för att hitta rätt. Ibland fungerar en bredare målgrupp bättre, och ibland är en smal målgrupp det bästa alternativet. Vilka vill du nå ut till? Funder och välj geografiskt, ålder och vilka intressen din målgrupp bör ha. Du kan också välja att utesluta ett visst intresse. Exempelvis kött om du jobbar med en vegetariskt produkt. Det finns som sagt inga rätt eller fel här – alla målgrupper är olika och du måste helt enkelt testa dig fram för att hitta rätt.
När du väljer placeringar kan du välja ”automatiska placeringar” eller ”manuella placeringar”. Facebook rekommenderar automatiska placeringar, men vi tycker det är bättre att välja placeringarna manuellt. En annons i flödet, respektive i stories ser så annorlunda ut och det är mycket snyggare att anpassa annonserna utefter placering. Vill du köra samma annons överallt, men anpassa den kan du därför göra två olika AdSets – en för stories och en för flödet.
Tips! Har du olika AdSets under en och samma kampanj kan du även begränsa budgeten här. Du kan alltså välja ett hösta eller lägsta belopp (av den totala budgeten) som får spenderas för just denna AdSet. Det är ett bra alternativ om du vill ha lite mer kontroll över hur budgeten fördelas.
Annons
Annons är det sista steget. Det är det lite mer visuella, där du bestämmer hur själva annonsen ska utformas. Du bestämmer om du vill köra på bild/bilder eller rörligt, val av copy, samt lägger in eventuella länkar.
Ska du exempelvis visa upp olika produkter på din webbshop, eller inspirera till olika recept passar en carousel-annons utmärkt. Då kan du lägga upp bilder på varje produkt/recept, samt länka till respektive sida. Rörligt material brukar också fungera väldigt bra. Det gör ofta att målgruppen hajar till, blir intresserade och vill veta mer (video säger ofta mer än en bild). Men detta är som sagt väldigt individuellt. Just din målgrupp kanske hellre föredrar inspirerande bilder. Testa dig fram!
Till höger på skärmen får du en förhandsvisning om hur annonsen kommer se ut. Ändra om det är något du tycker ser konstigt ut, eller om du behöver formulera om texten.
Men sen då?
Ja, det var det praktiska. Sedan gäller det bara att skapa en eller flera bra målgrupper, skriva en kick-ass copy och välja bra bilder/rörligt material. Och det är väl egentligen det svåra, haha. Men innan du kan starta med det behöver du en bra grund att stå på. Och framförallt en förståelse på vad du gör och varför. Lycka till med Ads Manager nu!
Vad tyckte du om denna Annonsguide? Känns det lite enklare att sätta igång nu? Det hoppas vi på i alla fall.
Vill du läsa ännu mer om annonseringen i Ads Manager? Facebook har också guider. Du hittar dem nedan:
Såhär skapar du en Kampanj!
Såhär skapar du en AdSet!
Såhär skapar du en Annons!